Review: Hunger Games - Vražedná pomsta (Hunger games #2)

Název: The Catching fire
Autor: Suzanne Collins
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 336
Žánr: Dystopie (fantasy, sci-fi, román)

Jste hladoví po dalším strhujícím čtení? Napínavý příběh dobrodružství, útlaku a romantiky pokračuje! Katniss dosáhla vítězství v Hladových hrách aktem vzdoru proti všemocnému Kapitolu a jeho krutým pravidlům. Katniss s Peetou očekávají pomstu mocných. Překvapivé výsledky zápasu v drsné reality show však povzbudily obyvatele země Panem, aby se postavili k odporu, a v krajích se formuje odboj. Podaří se zabránit krvavému střetnutí, jehož důsledky by byly víc než hrozivé?

Obálka Vražedné pomsty se mi líbí asi nejvíc ze všech tří dílů. Smíchání ostré červené s oranžovou a žlutou se mi moc líbí, ale více se přikláním k originální verzi knihy, protože mi na české obálce příliš nesedí žlutý nápis.

Může obsahovat spoilery!

Po přečtení prvního dílu jsem byla úplně vykolejená a sháněla jsem další díl, kde se dalo. Když se mi nakonec dostal do ruky, hrozně jsem se na přečtení těšila. A musím říct, že mě kniha opět nezklamala.

Kniha nás uvádí do období po skončení Hladových her a následné Turné vítězů. Setkáváme se zde opět s Katniss, Peetou, Hurikánem, Haymitchem a dalšími, kteří vystupovali v prvním díle. Ovšem jsou zde i zcela nové postavy jako Finnick, Johanna a další noví splátci, kteří se utkají v aréně. Největším lákadlem, jak už je uvedeno v anotaci, je že se Katniss s Peetou vrací do arény. I když jsem předem zhruba věděla o co půjde, stejně mě to při čtení oné kapitoly šokovalo. Sama Katniss byla při tom zjištění na dně a já v tom s ní naprosto soucítila. Ještě štěstí, že je tu Peeta, jehož slova Katniss (i vás) vždycky uklidní.

Prostředí Dvanáctého kraje v zimě, neustálý strach z toho, co udělá Kapitol po posledních Hladových hrách a Katnissin rozpolcený vztah mezi Peetou a Hurikánem. To všechno mě ke knize dokonale připoutalo. Častokrát jsem se nemohla rozhodnout na čí stranu se vlastně přidám, jestli Peeta nebo Huríkán. O tom asi byla i část knihy, kdy jsem přemýšlela komu z těch dvou by Katniss vlastně měla dát své srdce.

Řekla bych, že zhruba polovina knihy je většinou jen popisná. Zachycuje období Turné vítězů, dobu před vyhlášením 75. ročníku dalších her i jejich samotné vyhlášení. Pak najednou nastane zlom a děj ubíhá tak rychle, že to ani nepostřehnete. Samotné období, kdy se odehrávají Hladové hry, vyznívá podle knihy krátce. Děj utíká a vy si najednou uvědomíte, že je konec.

Přesto ale musím knihu hodnotit kladně. Opět mě dokázala k sobě připoutat tak, že jsem ji nedokázala odložit ani před spaním. Místy jsou některé situace skutečně napínavé. A závěr? No musím uznat, že z předchozích kapitol se jaksi dá odhadnout. Ne že by nebyl překvapující, ale nijak výrazně mě nešokoval.

Z postav jsem v tomto díle měla skutečnou slabost pro Peetu. Ať řekne a udělá cokoliv, vždycky to dělá z dobrého úmyslu, aby pomohl někomu jinému. To je na něm to nejlepší, že není sobec a za ostatní, zvláště tedy Katniss, by položil svůj život. Co se týká Hurikána, v knížce se spíš jen mihnul na začátku. To mě docela mrzí, protože myslím, že by si určitě zasloužil víc prostoru. Jinak se mi líbil Cinna, kterého jsem si moc oblíbila už v prvním díle. Pro Haymitche nijak zvlášť slabost nemám, ale nemůžu říct, že ho nemám ráda. Prostě má své dobré i špatné stránky.

Abych to tedy shrnula. Kniha je opět nabitá od začátku až do konce. Od napínavých momentů v aréně, přes vtipné hlášky Haymitche, po dojmné chvíle Katniss v Peetově náručí. To je to co vás nutí po přečtení sáhnout po dalším díle. U mě se jí to povedlo dokonale.

Není ani přiliš co bych vytkla, snad jen to, že v zde není tolik uveden popis jednotlivých splátců v aréně, ale vzhledem k tak silnému ději jde jen o detail.

Úryvek z knihy: ,,Nechci, abys zapoměla, že jsme každý v odlišné situaci. Pokud zemřeš a já přežiju, ve Dvanáctém kraji na mě žádný život nečeká. Můj celý život jsi ty," říká. "Nikdy bych už nebyl šťastný." Chci něco namítnout, ale pokládá mi prst na rty, aby mě umlčel. ,,S tebou je to jinak. Netvrdím, že to pro tebe nebude těžké, ale existují jiní lidé, pro které ti bude stát za to žít."

Hodnocení: 100%

Jak určitě víte v listopadu se objevil druhý díl Hladových her i na plátnech. Recenze na film přibude.