neděle 15. prosince 2013

Review: Ten, kdo stojí v koutě - Stephen Chbosky

Název: The Perks of being a Wallflower 
Autor: Stephen Chbosky
Nakladatelství: Brio
Počet stran: 216
Žánr: Psychologický román

Anotace

Když člověk stojí v koutě, může si všimnout spousty úžasných věcí. Ale pak přijde chvíle, kdy je třeba vykročit na parket a začít opravdu žít. Strhujícímu románu Stephena Chboskeho o dilematu mezi nečinností a touhou se dostalo nadšeného přijetí, vyvolal polemiku a získal miliony oddaných čtenářů. Příběh o dospívání na střední škole, který Charlie vypráví v dopisech, je otevřenější a důvěrnější než leckterý deník, zároveň vtipný i sžíravý. Nevíme, kde Charlie bydlí, ani komu píše – máme jen slova, o která se rozhodl podělit. Zmítán touhou žít svůj vlastní život i touhou vymanit se z role, která mu připadla, prozkoumává dosud neznámé území. Před ním se otvírá svět prvních lásek, rodinných dramat i nových přátelství. Svět sexu, drog a Rocky Horror Picture Show, kde klíčem ke štěstí může být například ta správná píseň, díky níž se můžete řítit tunelem a cítit se nekonečně. V Charliem se autorovi podařilo stvořit vypravěče, který vás uhrane a přenese zpět do divokých a intenzivně prožívaných dní na prahu dospělosti, kdy se život podobal jízdě na horské dráze.

Ke knížce jsem se dostala přes kamarádku, která mi ji půjčila. Všude jsem četla celkem pozitivní recenze a navíc mě upoutala i anotace, tak jsem se rozhodla ji přečíst. Co se mi líbí je, že nejde o žádnou sérii a je pouze jeden díl. Nemám totiž příliš v oblibě vícedílné série, proto mě tato kniha upoutala.

Co se týká obálky, hrozně se mi líbí ta česká. Ta barva úplně bije do očí, takže v knihkupectví nebo třeba ve vaší knihovně na vás bude zářit a bude vám stále připomínat Charlieho a jeho příběh. Navíc dokazuje i fakt, že knížka nemusí mít nutně přeplácanou obálku. V jednoduchosti je krása. Zahraničních obálek vyšlo mnoho, avšak není žádná, která by se mi přímo nelíbila. 

Knížka je psána formou dopisů. Patnáctiletý Charlie píše dopisy svému neznámému příteli o svém životě a zážitcích. Právě nastupuje na střední školu, nemá žádné přátele a proto mu dopisování kamarádovi pomáhá. Má dva starší sourozence, kteří mu však příliš lásky neprojevují.
Spousta lidí považuje Charlieho za podivína. Je hodně přemýšlivý, citlivý a všímá si věcí, které ostatní přehlížejí. Možná proto, že není stejný jako všichni, je tak trochu zakřiknutý. V dětství si prožil celkem trauma, a proto hned na začátku s Charliem soucítíte.

Po pár dnech na střední si najde dva přátele, Sam a Patricka, díky kterým pozná skutečné přátelství. A není to jediné, co díky nim pozná. Zažívá pravé středoškolské večírky, zkouší alkohol i drogy, poznává i lásku, a co víc, zažívá jaké to je, někam patřit. Díky nim se cítí nekonečně. 
Sledujeme celkový vývoj Charlieho života, jak se z tichého a zakřiknutého chlapce stává dospělejší, rozumnější a milovanější člověk. Vyvíjí se také jeho vztah k sourozencům i ostatním lidem.
Toho, že má hlavní hrdina pouze patnáct let se nemusíte bát., knížku bych doporučila i starším čtenářům.
Knížka se čte neskutečně lehce. Možná tomu přispívá dopisová forma, možná je to Charlieho styl psaní. Každopádně jakmile se pustíte do čtení, je těžké přestat. Stále máte chuť pokračovat a stále dychtíte po tom, vědět jak to dopadne dál. Navíc není ani příliš dlouhá, takže máte přečteno za jedno odpoledne, maximálně víkend.

Forma dopisů může někoho odradit. I já jsem už pár takových knížek četla a příliš nadšená jsem nebyla. Tady mě dopisy ale nijak nevadily. Naopak, nechybí zde jak vtipné hlášky a momentky, tak i nějaká ta srdceryvná scéna.
Celou knížkou prochází jakési poselství. Jsou tu věci, které si díky Charliemu a jeho životě uvědomíte. Právě to je to, co dělá knihu tak neobyčejnou. Na mnoha stránkách objevíte nějaké motto, citát, díky kterým vám prostě přiroste k srdci. Stejně jako Charlie. Je dokonalým knižním hrdinou, který se neokouká a nepřestane vás bavit. Naopak si přejete, aby jeho krásné roztomilé a vyprávění nikdy neskončilo.

Není jen tak obyčejným příběhem, autor zde zachycuje i některé závažné problémy dnešní doby. Přesto pro mě vždycky bude tou roztomilou, citlivou knížkou, díky které jsem si spoustu věcí uvědomila. Chytne vás za srdce, možná i rozpláče. Velká poklona Stephenovi za něco tak neobyčejného. Za něco tak nekonečného.

Úryvek z knihy: Pak se teda Patrick rozjel opravdu rychle, a než jsme vjeli do tunelu, Sam se postavila a její šaty se ve větru vzdouvaly jak mořské vlny. Když jsme vjeli do tunelu, všechny zvuky náhle odpluly pryč a místo nich zazněla z kazeťáku písnička. Krásná písnička nazvaná Landslide. Když jsme z tunelu vyjeli, Sam vydala takový fakt radostný výkřik a bylo to tady. Střed města. Světla budov a všechny ty věci, co člověka uvádějí v úžas. Sam si sedla a rozesmála se. I Patrick se smál. A já jsem se smál.
A přísahám, že v ten moment jsme byli nekoneční.

Na motivy knihy vznikl i film. Hvězdné obsazení a vůbec celkové zachycení příběhu vás chytne u srdce stejně jako knížka. Určitě doporučuji. 
Trailer:



Hodnocení: 100%





Žádné komentáře:

Okomentovat