Review: Chvíle před koncem - Lauren Oliver

Název: Before I fall
Autor: Lauren Oliver
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 384

Co kdyby vám zbýval jen jeden den života? Co byste dělali? Koho byste políbili? A jak daleko byste zašli, abyste si svůj život zachránili?
Samantha Kingstonová má všechno: kluka, o kterého by stála snad každá, tři úžasné nejlepší kamarádky a prostě všechno nej na střední škole Thomase Jeffersona – od nejlepšího stolu v jídelně až po nejlepší parkovací místo. Pátek 12. února by měl být jen další z řady dnů jejího perfektního života.
Místo toho se ukáže, že je to den poslední…

Česká obálka se mi hrozně líbí, celkově ke knížce pasuje. Je taková trošku tajemná a modré pozadí dodává celkový dojem. Ještě přidávám ukázku zahraničních obálek. Anglická, švédská, ruská a francouzská. Z těchto se mi asi nejvíc líbí ta ruská, švédská mi vůbec nepasuje a francouzská mi připadá moc depresivní.

Ocitáme se v životě mladé Samanthy, která má vše, co si teenager může přát. Skvělé kamarádky, hezkého kluka, kterého ji všechny holky závidí, dobré postavení ve škole a ještě k tomu vypadá dobře. Jenže její téměř dokonalý život přeruší autonehoda, ve které Sam zemře. Jenže se stane zvláštního. Druhý den se Sam probouzí ve stejný den jako včera. Zjistí, že i když zemřela, prožívá tentýž den několikrát za sebou. Konkrétně sedmkrát. Sam má sedm dní, sedm šancí napravit sama sebe a uvědomit si spoustu věcí, než bude moct konečně přejít na druhý břeh.

Za svého života si Sam příliš neuvědomovala, co má. Až teprve když o ně člověk příjde, začne si jich doopravdy vážit. Zjistí, že Saminy kamarádky, které pro ni byly téměř vším a díky kterým stojí na vrcholu společenského žebříčku, jsou pro ni vlastně skoro cizí. Najednou o nich neví skoro nic. Taky začne pochybovat o vztahu s Robem, klukem, po kterém tolik let toužila. Zjistí, že celou dobu vlastně chodila jen s krásnou ale prázdnou schránkou, která nemá žádný charakter. Sam si také začne více vážit svých rodičů a především pak vztahu se svou malou sestrou Izzy. Kromě toho, jistou roli tady hraje taky Kent, Samin kamarád, tak trochu ujetý podivín, zamilovaný do Sam. Pro Sam byl dřív jen otravný ňouma, který jí nestál ani za pohled, jenže najednou zjišťuje, že je vlastně docela fajn.

Jakmile Sam zažije asi už potřetí tutéž svou smrt a pokaždé se vrátí zpět, dojde jí, že tady nejde o život její, ale někoho jiného. Je tu podivínka Juliet, věčný outsider, kterého nikdo nemá rád a všichni ho ponižují. Pro
Sam a její kamarádky byla Juliet vždy jen psychouš a střed posměchu. Sam ale zjistí, že dříve byla Juliet oblíbená a snaží přijít na to, proč se z ní stalo tohle. Čím víc se blíží pravdě, tím víc to do sebe zapadá. Jestli chce Sam zachránit sebe, musí zachránit Juliet.
Zpočátku jsem se trošku obávala stereotypu nebo opakování, jelikož se má jeden příběh odehrávat sedmkrát. Jakmile jsem ale začala číst, mé obavy spadly. Kniha je rozdělená do 7 kapitol, každá popisuje jeden den, jednu šanci pro Sam a každá z nich je rozdílná. Knížka se mi hodně líbila, má děj, spád a čte se hodně rychle. Střídají se zde momenty vtipné i hodně emotivní. Během čtení jsem se vcítila do Sam a prožívala její příběh s ní.

Sam jsem si hodně oblíbila, hlavně taky proto, jak se v průběhu knihy vyvíjela její povaha. Její kamarádky jsou vtipné a prostě takové, jaké kamarádky mají být, přesto se mi ale občas jejich chování nelíbilo. Rob je s prominutím blbec, který toho v hlavě moc nemá. Už mě štval jen tím, jak pořád nosil tu svoji čepku brr.

Chvíle před koncem v sobě taky ukrývá jisté poselství. Při čtení vás nutí přemýšlet o životě a o tom, že bychom si měli vážit věcí, co máme a nepovažovat je za samozřejmé. Pro mě je Chvíle před koncem citlivou a emotivní knížkou, díky které si uvědomíte spoustu věcí.

Ukázka z knihy: Najednou před autem něco bíle zaleskne. Lindsay něco zařve - nerozumím jí, něco jako sova nebo znova, ale nevím to jistě - a najednou auto letí ze silnice do černé tlamy lesa. Uslyším strašlivé skřípání - kov o kov, tříštěné sklo, auto se ohýbá v polovině - a ucítím oheň. Mám čas ještě myslet na to, jestli se Lindsay povedlo tu cigaretu uhasit - Pak se z minulosti vynoří obličej Vicky Hallinanové. Slyším všude kolem sebe dunivý, hlasitý smích, který se postupně mění v jekot. A pak už nic.

Hodnocení: 93%