sobota 12. dubna 2014

Review: Jestli zůstanu - Gayle Forman

Název: If I stay
Autor: Gayle Forman
Nakladatelství: Ikar
Počet stran: 184

Šestnáctiletá Mia, talentovaná cellistka, jede s celou svou rodinou na výlet, když do nich narazí auto. Mia se vzbudí a nic necítí, jen vidí své mrtvé rodiče – a nakonec samu sebe. Její tělo je v kómatu, ale ona sama může vidět a slyšet vše, co se kolem děje. Skrze její vzpomínky pomalu odkrýváme její dětství, poznáváme její rodinu i jejího kluka Adama, se kterým sdílela lásku k hudbě. Pohnutý příběh citlivě mapuje duši dospívající dívky, která je nakonec postavena před těžké rozhodnutí – odejít, anebo zůstat.

Česká obálka mi ke knize moc nepasuje, ale nemůžu říct, že by byla nějak ošklivá. Spíš takový průměr. Mnohem víc se mi líbí originály, které se mi hodně líbí.

Život sedmnáctileté Mie se zdá být dokonalý. Má milující rodiče, skvělou kamarádku, přítele a obrovské nadšení pro hudbu, které je ochotna zasvětit svůj život. Stačí ale jeden moment a všechno tohle může být rázem pryč. Během jednoho zimního rána se Mia rozhodne pro výlet se svými rodiči a malým bráškou. Jejich auto se však stane součástí kruté a tragické dopravní nehody...

Mia leží v nemocnici v kritickém stavu a před ní leží nelehké rozhodnutí: Zůstat nebo odejít? Při autonehodě zahynuli její rodiče i malý bráška. Miin stav se nemění a přestože je v kómatu, její blízcí se jí snaží nevědomky přesvědčit, aby zůstala. Nikdo neví, jak vše nakonec dopadne...Měla by Mia zůstat kvůli svým blízkým a věřit, že až se zotaví dokáže si splnit svůj velký sen, přestože v jeden jediný moment přišla o to nejcennější a to své rodiče? Nebo by měla odejít za nimi, i když po sobě zanechá velkou bolest a smutek?

Jestli zůstanu byla pro mě hodně emotivní a smutná četba. Je to příběh o životě, který se v jednu jedinou vteřinu obrátí naruby. Přestože se celá kniha odehrává vlastně kvůli jednomu rozhodnutí, celou dobu jsem soucítila s Miou. Hodně jsem během čtení přemýšlela, co bych dělala já na jejím místě a věřte mi, že Mia to opravdu neměla snadné..

Co se týká postav nebyla zde žádná, která by mi nesedla nebo mi byla nesympatická. Nejvíc jsem si oblíbila právě Miiny rodiče. Představa dvou rockerů, kteří se vzdali bouřlivého života, aby se věnovali dětem, mě zaujala. V knize se prolínají současné momenty se vzpomínkami Mie. To je to co vás nutí číst dál a o jejím životě přemýšlet.

Tuhle knížku bych stoprocentně doporučila všem. Ukáže nám, jak je důležité si vážit toho, co máme a jak moc je pro nás důležitá rodina a lidé, kteří nás podrží. Je to silný příběh plný emocí, zvratů a dokonce i krásného humoru. Jestli zůstanu mě hodně ovlivnila a ještě nějakou dobu ve mě zanechala dost zvláštní pocit.

Ukázka z knihy: Babička odešla. Willow také. Na JIPce je klid. Zavírám oči. Když je znovu otevřu, je tu děda. Pláče. Nevydává žádné zvuky, jen se mu po tváři hrnou slzy a má od nich celý obličej mokrý. Nikdy jsem neviděla někoho takhle plakat. Slzy mi padají na pokrývku, na čerstvě učesané vlasy. Kap, kap, kap. A když studna žalu na okamžik vyschne, děda se ke mě skloní a políbí mě na čelo. Vypadá, jako by bylo na odchodu, ale pak se ještě jednou skloní a šeptá mi: ,,Je to v pořádku. Jestli chceš odejít."

Hodnocení: 90%