Review: Delirium - Lauren Oliver (Delirium #1)

Název: Delirium (Delirium #1)
Autor: Lauren Oliver
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 352
Žánr: dystopie, sci-fi

Dříve si lidé mysleli, že je láska dobrá věc. To bylo předtím, než na ni vědci objevili lék. Lidé nechápali, že když vám jednou láska oblaží mysl a rozproudí krev, není úniku. Teď je všechno jinak, vědci ji dovedou vymýtit a vláda požaduje, aby se všichni občané v den svých osmnáctých narozenin podrobili speciálnímu lékařskému zákroku, díky němuž by měli být vůči lásce imunní. Lena Halowayová se na ten den vždy těšila. Život bez lásky přece znamená život bez bolesti, bezpečný a předvídatelný. A šťastný. Schází devadesát pět dní, jenže Leně se stane něco nemyslitelného: Zamiluje se...

Česká obálka mi ze všech přijde asi nejlepší. I když z ní nejsem úplně nadšená, mám modrou docela ráda a při bližším pohledu se leskne, takže se docela dá. Pro porovnání ještě některé originální obálky:

Lena žije ve světě, kde je láska považována za krutou a smyslu zbavující chorobu. Vše, co se týká lásky nebo jakýchkoli emocí je zde zakázané pod přísnými tresty. Veškerá poezie, hudba či knihy, které mají milostný podtext nebo i tancování či zpívání jsou tabu. Všichni obyvatelé se musí v den dovršení 18-ti let dostavit na povinný zákrok, kdy bude navždy ochráněn před touto "nemocí". Po zákroku je každému přidělen rovněž vyléčený partner a společně tak pár založí rodinu. Ti, kteří se systému vzepřou nebo jsou chorobou nakaženi jsou buď násilím vyléčeni nebo posíláni do krutých katakomb na doživotí. Leně je právě sedmnáct a už netrpělivě odpočítává dny do svého zákroku. Věří, že pak bude vše jak má být. Ona bude chráněna před chorobou a vše bude zalité sluncem. Ale...?

Brzy na to Lena potká Alexe. Patří mezi rebely a díky němu najednou otevře oči. Proč si dřív nevšimla, že všichni ,,vyléčení "jsou tak nějak prázdní, jako by měli vymyté mozky? Nedokáží cítit vůbec nic, ani lásku ke svým vlastním dětem? A chce tuhle prázdnotu zažít vůbec sama? Lena se zamiluje, neboli "nakazí" a rázem je vše úplně jinak. Představy o budoucnosti, o životě...
Musím říct, že ještě než jsem knihu otevřela jsem z ní byla nadšená. O námětu 'láska jako nemoc' jsou už mnohokrát přemýšlela ještě před tím, než jsem se o knize dozvěděla. Přece jen si to přiznejme, určitě aspoň jednou každý přemýšlel, jaké by to bylo, bez lásky a emocí žít. Jednodušší? Nebo ne?
Hrdinku Lenu, musím přiznat, jsem si příliš neoblíbila. Je fajn, i když zpočátku trochu naivní, ale nějak mi nesedla. Alex byl o něco příjemnější, přestože mě jeho frajerské chování na začátku trochu štvalo, projevil se pak víc než jsem čekala.

"Nejnebezpečnější choroby jsou ty, které v nás vzbuzují pocit, že jsme úplně v pořádku."

Delirium pro mě byla opravdu skvělá kniha. Donutila mě hodně přemýšlet. Nejen o životě, ale o významu lásky v našich životech. Častokrát jsem si říkala, jak snadné by bylo prostě vypnout emoce. Necítit bolest, zklamání. Po přečtení jsem si ale uvědomila, že právě emoce jsou to, co nás dělá lidmi. Kniha má v sobě akčnost, napínavost, stejně jako humor a sem tam i nějaké to životní moudro. Dokonalý příběh, který bych doporučila všem.

Ukázka z knihy: Nechal mi vzkaz. Pro mě. Ta myšlenka - ten fakt, že si mě vůbec všiml a myslel na mě déle než sekundu - je tak ohromná, až se mi z něj roztřesou nohy a úplně znectiliví ruky. A potom se mě zmocní strach. Takhle to začíná. I když je vyléčený a není nebezpečný - pravda je taková, že o mě se nedá tvrdit to samé a přesně takhle to začíná. První fáze: zamyšlenost; neschopnost soustředit se; sucho v ústech, spocené dlaně; závrat a dezorientace.

Hodnocení: 90%