Review: Pýcha a předsudek - Jane Austen

Název: Price and prejudice
Autor: Jane Austen
Nakladatelství: Rozmluvy
Počet stran: 300
Žánr: historický román

Anotace:

Autorka líčí klidný a ničím nerušený život, všední radosti, zábavy a starosti. Rodinný klid bývá narušen zejména tehdy, když jsou v rodině dcery a na obzoru se objeví možný ženich. Vdavky jsou pro ženu v této době jedinou možností zaopatření a proto je nutné důmyslné splétání sítí kolem kandidáta ženitby. Autorka dává svému románu ironický podtext. Všechny postavy románu - stoický pan Bennet, jeho energická manželka a pět dcer vstoupily již dávno do podvědomí čtenářské veřejnosti...

,Že nečtete historické romány? Nevadí. Myslím si, že tato kniha zaujme mnoho lidí  - stejně jako mě i přesto, že tento žánr není zrovna jejich ,, šálkem kávy.´´

K této knize jsem zpočátku přistupovala s velkými obavami. Aby taky ne, když už jsem se tuto knihu pokoušela jednou přečíst, ale skončila jsem  po několika málo stranách.
Možná se mi  kniha  tehdy ale nelíbila spíše proto, že jsem při  prvním čtení byla poněkud špatně naladěná a myšlenky se mi spíše obracely k jiným tématům než zrovna k dané knize. Možná to tím  nebylo, nevím. Jedno je ale jisté, teď jsem tou knihou naprosto okouzlena a svůj první dojem naprosto nechápu!!! Tato kniha je prostě skvělá, je plná citu, lásky i nenávisti. Proto jsem přesvědčena, že je naprostou nutností si toto klasické dílo z přelomu 18. a 19. století přečíst. :-)

Nyní bychom myslím mohli přejít k obálkám. Protože je tato kniha velmi stará, existuje nepřeberné množství různých obálek. Proto jsem vybrala jen ty, které se mi nějakým způsobem zalíbily nebo mě zaujaly.

Jak už jsem řekla, kniha se odehrává v Anglii na konci 18.století. V té době, se rodiče snažili zaopatřit své dcery tím, že se jim snažili najít partnera, který měl dost peněz, aby se jejich  milovaná dceruška měla dobře. Lidé se tedy nevdávali z lásky, ale spíše kvůli penězům. Smutné, co?

No a přesně o to se snažila i paní Bennetová. Snažila se  tedy co nejlépe provdat svých 5 dcer. No a když se k nim na vesnici přistěhoval nový muž, který byl navíc bohatý a milý, stal se samozřejmě předmětem jejího zájmu. Ovšemže se snažila, aby si ho alespoň jedna z jejích dcer vzala, přece by se neprovdal za jednu z těch ,,pitomých´´ holek z vesnice? Pan Bingley ji ale na plese zkřížil plány. Nepřišel totiž sám, přivedl si  hosta - pana Darcyho. Ten by měl být sice  teoreticky dalším z cílů paní Bennetové,navíc když má ještě více peněz než pan Bingley. Ale proč je  proboha  tak pyšný

Říkáte si, že žít v 18. století muselo být skvělé a že to byla zábava? Pak se po přečtení tohoto románu asi váš názor změní. Nevím jak vy, ale já bych v té době tedy rozhodně nechtěla žít. Nesnesla bych to jejich pošetilé venkovské chování, to maloměšťáctví a dokonce ani to, že by mi snad rodiče měli vybírat člověka s kterým pak strávím zbytek života. Možná i proto, jsem si tak oblíbila Elizabeth  a její sestru Jane. Ty totiž jakoby nepatřily k té nudné, naivní a pošetilé společnosti. Ty byly úplně jiné. Byly rozumné, chytré, citlivé. A přestože byla každá trošku jiná, obě byly úžasné a dalo se s nimi lehce ztotožnit.

No a pan Darcy?  Toho si určitě zamiluje snad každý... SPOILER - stačí označit a zobrazí se vám...
Pan Darcy je mužem mým snů a miláčkem zároveň. A proč jsem vlastně nešla z davem a zamilovala jsem si ho už od prvních stránek? Já vlastně ani nevím. Asi se mi nezdál moc pyšný jak o něm všichni říkali. Ano, jeho chování  na plese se mi sice zrovna moc nezamlouvalo, na druhou stranu jsem si nemyslela, že je hrozné až tolik, jak všichni říkají. Ano, netančil na plese a některými lidmi trošku opovrhoval, ale neměl k tomu aspoň trošku právo? Myslím si totiž, že vy byste určitě taky nechtěli tancovat třeba s takovou Lydií či Kitty. Panebože jak byly povrchní a jak se neuměly chovat... Ano, k Elizabeth se měl chovat lépe, ale každý má své dny, kdy se mu prostě do společnosti moc nechce a kdy na lidi jednoduše nemá náladu. Proto jsem  jeho chování tak trošku omlouvala. Navíc mi byl od prvních stran docela sympatický. Tak asi proto.

Jsou tady ale lidi, které jsem si opravdu zamilovat nedokázala. Například Kitty a Lydii, ale také jejich matku paní Bennetovou. Panebože, jak se tak může dospělý, racionálně uvažující člověk chovat???

Naopak pana Benetta jsem si docela oblíbila. Ano, měl své chyby, ale to má přece každý. A věřím, že mít za ženu paní Bennetovou, taky bych se raději schovávala v knihovně.. :-D

Nyní už by asi bylo vhodné přejít k hodnocení...
Takže co se mi na knize líbilo? To je špatná otázka, lepší by bylo se zeptat co se mi na knize nelíbilo...
Na této knize se mi totiž líbilo téměř všechno, líbil se mi styl psaní autorky, přestože už byl jazyk díla poněkud  zastaralý. Ale co taky chcete od díla z 18.století, že? Dále se mi líbilo, že jsem se mohla,,podívat´´,  jaké to bylo v tehdejší době. Jestli by se mi tam líbilo či ne a podobně.. :.) Pak se mi také líbily postavy, u kterých byl perfektně vylíčen jejich charakter a samozřejmě i děj.

Jediné, co se mi na knize nelíbilo bylo, že jsem se zpočátku trošku ztrácela ve jménech. Přece jen, jich na mě bylo trošku moc. Ale zase až tak hrozné to nebylo a byla to jen maličká chybička v kupce úžasných věcí...

Dalším obrovským pozitivem pro mě také je, že je tento román plný humoru a vtipných scén, které vás naprosto dostanou. A to já hodně oceňuji.

Nyní jedna otázečka na závěr. Proč si vlastně myslíte, že je tento román stále u žen všech generací tak oblíbený?

Ano, není to kvůli humoru, není to kvůli stylu psaní, postavám ( i kvůli tomu možná taky) či ději. Hlavním důvodem je určitě to, že je tento román dodneška aktuální. I dnes totiž existují manželství z rozumu. Možná se nad tím teď pobuřujete a říkáte si, že tato doba už je dávno za námi, ale  bohužel není tomu tak...

Tento román  je také mnohokrát zfilmovaný a dokonce byl na jeho motivy natočen i seriál. Ani film, ani seriál jsem sice ještě neviděla,ale jakmile budu mít zase chvíli času, vrhnu se na něj. Kamarádka totiž hlavně seriál  strašně vychvalovala a já už se na něj nemůžu dočkat... :-)

A co vy? Četli jste už Pýchu a předsudek? A co na ni vlastně říkáte?

Ukázka z knihy:
"A snad bych se já směla zeptat," odpověděla, "proč jste mi s tak zřejmým úmyslem mě pobouřit a urazit přišel sdělit, že mě milujete proti své vůli, navzdory zdravému rozumu, dokonce v rozporu se svou ctí? Není tohle dostatečnou omluvou za bezohlednost, jestliže jsem se jí vůbec dopustila? Jsou tu však i jiné důvody. Sám je dobře znáte. I kdyby mi city nebránily - kdybyste mi nebyl lhostejný nebo kdybych vám i byla nakloněna - myslíte, že bych za jakýchkoli okolností byla v pokušení vyslyšet muže, který svým počínáním zničil - snad navždy - štěstí mé milované sestry?"

Hodnocení: 87%