neděle 4. května 2014

Review: Reset - Amy Tintera ( Reset #1)

Název: Reboot (Reset #1)
Autor:  Amy Tintera
Nakladatelství: Egmont
Počet stran: 384
Žánr:  Dystopie (fantasy,sci-fi, román) 

Anotace


Před pěti lety byla dvanáctiletá Wren Connollyová třikrát střelena do prsou. Po 178 minutách vstala z mrtvých jako resetka: silnější, rychlejší, odolnější a bez emocí. Čím déle jsou totiž reseti mrtví, tím méně v nich zůstává po oživení lidského. Wren 178 je nejnebezpečnější reset v Texaské republice. Nyní ve svých sedmnácti letech slouží v polovojenské jednotce společnosti KLEZ (Korporace pro lidskou evoluci a zalidnění).
Wren je jako zkušená bojovnice pověřena výcvikem nových resetů, ale její poslední nováček – Callum Reyes – je nejhorší, jakého kdy viděla. Callum byl oživen 22 minut po své smrti, a tak prakticky zůstal člověkem. Má příliš pomalé reflexy a nepatřičné otázky a jeho nikdy neuvadající úsměv vyvádí Wren z miry. Pořád však odpovídá za jeho výcvik. Když Callum odmítne splnit rozkaz, dostane Wren poslední šanci ho srovnat – jinak ho bude muset zlikvidovat. Wren dosud vždy uposlechla každý rozkaz a ví, že když se vzepře, bude také zlikvidována. Ale zároveň se nikdy necítila tak živá jako s Callumem…



Ještě nemáte dystopie dost? Že hledáte další skvělou anti-utopickou knihu? Pak myslím, že už hledat nemusíte. Tato kniha je přesně to, co  hledáte...

Obálka knihy dokáže zaujmout na první pohled. Opravdu je na ní čárový kód? A opravdu vstala hlavní hrdinka z mrtvých? No řekněte, koho by to nezaujalo?


Originální obálka se mi ovšem vůbec nelíbí. Připadá mi taková ohraná. Obličej přes celou obálku... Nic moc, alespoň teda  za mě. :-) 

Při čtení této knihy se ocitáme v budoucnosti v americkém státě Texas. Lidé tady v minulosti zastihl smrtelný virus a přežila jen ta texaská města, která stihla včas uzavřít hranice a nedovolila  nakaženým dostat se dovnitř. I přes tyto velmi přísné opatření , se jim ale viru úplně vyhnout nepodařilo a mnoho lidí na tento virus  KDH zemřelo. Jiní ovšem - převážně děti a dospívající sice zemřeli,  ale po několika minutách vstali z mrtvých a stali se tkz. resety. Už nebyli závislí na jídle a pití jako dřív, najednou byli  silnější, rychlejší a kromě čistého průstřelu mozku byli takřka nesmrtelní. Na druhou stranu už ale neměli skoro žádné emoce.  A stojí bez nich život vlastně vůbec za to?

Nyní už se dostáváme k hlavní hrdince Wren. Ta vstala z mrtvých po sto osmasedmdesáti minutách a proto ji v tomto světě nikdo neřekne jinak než Stoosmasedmdesátka. Její číslo ji ale přináší řadu problémů. Čím později se totiž po své vlastní smrti probudíte, tím silnější, rychlejší a odolnější  jste a tím vše jakoby méně prožíváte. Wren se proto  všichni tak trošku straní. Myslí si, že když vstala z mrtvých tak pozdě, nemá už žádné emoce a chová se jen jako stroj na zabíjení.  Nemá nikoho ráda a proto ani nemůže nikoho milovat. Je to ale vůbec pravda? 

Když jednoho dne, přijmou na jejich ,,pracoviště´´ nováčka Calluma, vše se změní. Callum se totiž 
,,probudil´´  již po 22 minutách a je stále více člověkem než resetem. Navíc i jeho číslo je velkým šokem, protože tak malé číslo v austinském KLEZU nenajdete. Kromě toho ještě Callum neztratil  svůj smysl pro humor a stále rád vtipkuje. Neví, že se všichni Wren straní, že jsou v jídelně u stolů rozděleni podle jejich čísel... A když jednoho dne vyprovokuje zásadovou Wren k tomu, aby ho trénovala, ještě neví, co ho s ní ještě všechno čeká...


Co se týče postav, oba dva jsem si hned oblíbila. Nebylo to totiž vůbec těžké. Kdo by si neoblíbil milého, usměvavého, stále optimistického, ale někdy také příliš impulzivního a poněkud tvrdohlavého Calluma ? 
A koho by nezaujala  silná, hrdá, ale také milující Wren? Kdo by  odsuzoval její změnu ze silné mladé ženy, která vždy dbá všech příkazů ( i když s nimi třeba ani nesouhlasí) na milující obětavou přítelkyni? No kdo?  Já tedy rozhodně ne... Navíc jsem vždycky věděla, že láska člověka mění. Tak proč by nebylo v její moci Wren změnit?


Když teď uvažuji o tom, jak knihu zhodnotit, přemýšlím, co že se mi vlastně na knize nelíbilo.
Je to snad styl psaní?
Neřekla bych. Styl psaní  mi totiž  naprosto vyhovoval. Kniha totiž neobsahuje  žádné vyčerpávající popisy prostředí, což je ale pochopitelné, protože si na ně Wren jakožto resetka příliš nepotrpí. Kniha je navíc dělená na kratičké kapitolky, které vždy končí tak napínavě, že se od knihy nemůžete vůbec odtrhnout a přečtete ji během několika hodin.

Další věcí, co se mi na knize určitě líbilo byl celkově pár Wren a Callum. Člověk by si řekl, že jsou naprosto odlišní  a proto se k sobě moc hodit nebudou, ale opak je pravdou. Ti dva se k sobě naprosto hodí a tvoří téměř dokonalý  pár, který se vzájemně doplňuje. A já jen doufám, že jim to vydrží až do konce série ...  :-)

A samozřejmě nesmíme zapomenout, že tato kniha není jen plná akce a napětí a romantiky, ale je také plná humoru. Což je pro mě vždycky velkým plusem. Hlášky Calluma a Wren prostě budete milovat.



No dobře, jedno minus jsem přece jen našla. Většina lidí se mnou ale v tomto určitě nebude souhlasit. Kniha totiž začala strašně rychle. Autorka nás totiž nikterak nešetřila a děj začal pro mě zrovna ne příliš šťastně a to tedy rovnou velkou akcí. Nemám ráda, když jsem jakoby násilím hozena do děje. A přesně to se v této knize stalo. To je tedy alespoň pro mě drobným mínusem.

Jinak mě ale kniha strašně zaujala a nadchla a strašně se těším na druhý a zároveň poslední díl této úžasné série.

Takže pokud ještě váháte, zda si knihu přečíst a máte rádi akci, říkám vám, jděte do toho! Určitě to stojí za to...

P.S. I tato kniha by měla být časem zfilmována. Vysílací práva údajně koupil Fox, ale nic více jsem se zatím nedozvěděla. Kdyby náhodou někdo věděl něco více, ocenila bych, kdyby se vyjádřil v komentářích, děkuji...


Hodnocení: 92%

Ukázka z knihy:
,, Jsi v pořádku?´´ zeptala  jsem se šeptem.
Moment, to jsem říct nechtěla. Chystala jsem se křičet.
,, Ten kluk mě chtěl sníst,´´ hlesl on s pohledem upřeným na svá předloktí.,,Podívej, ono se mu to povedlo!´´
Na obou pažích mu chyběly velké kusy masa.  Polkla jsem a snažila jsem se na sobě nenechat znát zhnusení, které to ve mě vyvolalo. Ten reset mu vykousl svalovinu jako nějaká divoká šelma. 
Co jim to prováděli?




1 komentář: