Review: Erebos - Ursula Poznanski

Název: Erebos
Autor: Ursula Poznanski
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 320
Žánr: thriller, fantasy

Na jedné londýnské škole si mezi sebou žáci začnou předávat podivné balíčky, jeden se nakonec dostane i ke zvědavému Nickovi. V balíčku je DVD s počítačovou hrou. Hrou napínavou, a hlavně velmi inteligentní. Proč o ní ale nikdo nesmí mluvit a hráči musí dodržovat přísná pravidla? Na druhou stranu jim hra dokáže splnit i ta nejtajnější přání. Pokud neposlouchají nebo se znelíbí poslovi se žlutýma očima, čeká je trest. Jak je ale možné, že hra o každém všechno ví a neuděluje hráčům úkoly jen ve hře, ale i v realitě? Co hra vlastně chce? A jak ji může Nick zastavit?

Doma mám Erebos ještě ve starším vydání v červené barvě s okem. Musím říct, že tahle obálka se mi líbí mnohem víc než v novém vydání. Ta červená mi příjde více agresivnější a lépe mi sedí ke hře.

Nick si všiml, že v poslední době se jeho nejlepší kamarád Colin začíná chovat nějak podivně. Vůbec se spolu nebaví a navíc si pořád něco šušká s lidmi, se kterými by se nikdy nebavil. Postupně se i další Nickovi spolužáci chovají začínají chovat divně a Nick zjistí, že si tajně vyměňují jakýsi balíček s DVD. Nick chce za každou cenu zjistit, co na DVD je a proč se jeho spolužáci kvůli němu chovají tak tajnůstkářsky. Jednoho dne mu jeho spolužačka balíček opravdu nabídne a Nick ho s radostí příjme. Doma pak zjistí, že DVD obsahuje počítačovou hru Erebos. Zpočátku je sice skeptický, postupně ale do tajemného světa hry zapadá čím dál víc. Hra nejenže je velmi chytrá a ví o Nickovi spoustu věcí, ale dává mu úkoly i v reálném světě a za to mu plní jeho přání. Vše se zdá být dokonalé do doby, než se kvůli hře začnou dít zvláštní věci. Lidé jsou nervózní, neustále si něco šeptají a všechno začíná být vážné, jakmile se několik studentů ocitne v opravdovém nebezpečí. Jak je možné, že hra všechno ví a cítí? A proč jsou kolem ní takové tajnosti?

Musím přiznat, že jsem byla ke knize zpočátku trošku skeptická a ležela mi asi 3 měsíce na poličce než jsem se k ní dostala. Jakmile jsem se ale začetla, vůbec jsem nechápala, proč jsem se čtením tak otálela. Už od prvních stránek jsem se do knížky úplně ponořila a nedokázala jsem ji ani na chvíli odložit. Nejvíc mě bavily části, kde Nick hraje Erebos jako temný elf Sarius. Ta hra byla návyková jen když jsem o ní četla, dokážu si úplně klidně představit, že bych u ní strávila hodiny stejně jako hráči v knize. Erebos je něco jako fantasy hra, kde hráči v podobě různých postav, jako třeba upír, elf nebo barbar, bojují proti stvůrám a i proti sobě navzájem. Při čtení jsem měla vážně chuť sednout k počítači a nějakou takovou fantasy hru si zahrát.

Styl psaní autorky je pro mě jako dělaný. Chytlavý děj, napínavé chvíle, vtipné hlášky a neuvěřitelná návykovost. Ráda bych si od téhle autorky přečetla i více knížek, protože Erebos byl opravdu mým šálkem kávy. Obsahuje spojení fantasy, když popisuje hru a něco jako thrilleru v momentech, kdy se řeší Erebos v reálném světě. Jediné, co mě na knížce trošku vadilo, byl závěr. S tím si mohla autorka více pohrát, dát tomu větší napínavost, překvapení. Čekala jsem, že půjde o něco více tajemného, závěr se bohužel vyvinul spíše v
detektivku. Jinak ale nemám knize co vytknout. Do Nicka jsem se dokázala vžít a jako hlavní postava mi sedl, stejně jako Emily nebo Victor. Jsem ráda, že jsem se do Erebosu nakonec pustila. Chytil mě do svých spárů a nepustil, dokud jsem ho nepřečetla. Skvělá knížka, která oravdu stojí za přečtení. Doporučila bych  třeba milovníkům počítačových her nebo všem, kteří mají rádi stejně chytlavý a návykový děj, nabitý napětím.

Ukázka z knihy: ,,Vstup. Nebo se vrať. Toto je Erebos." No konečně! Plný radostného očekávání Nick vybral ,vstup'. Obrazovka opět zčernala, tentokrát na několik vteřin. Nick se opřel o opěradlo židle. Snad to nebude tak pomalé. Počítačem to být nemůže, ten byl jako nový, procesor i grafická karta byly úžasně rychlé a všechny hry, které měl, fungovaly bez problémů. Obrazovka se pozvolna rozjasnila a objevila se na ní velmi reálně působící lesní mýtina, kterou ozařoval měsíc. Uprostřed se choulila postava v roztrhané košili a ošuntělých kalhotách. Beze zbraně, jen s holí v ruce. To byla asi jeho herní postava.

Hodnocení: 98%