Review: Selekce - Kiera Cass (Selekce #1)

Název: The Selection
Autor: Kiera Cass
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 288
Žánr: Young Adult

Pro třicet pět dívek je Selekce životní šancí. Příležitostí k útěku od života, který jim byl stanoven od narození. Být obklopena světem třpytivých šatů a drahocenných šperků. Žít v paláci a soutěžit o srdce krásného prince Maxona. Ale pro Americu Singerovou je Selekce noční můrou. Znamená to pro ni otočit se zády ke své tajné lásce Aspenovi, který je o kastu níž než ona. Nechce se jí odejít z domova a vstoupit do nelítostné soutěže o korunu.
Pak America potká prince Maxona. Postupně začne zpochybňovat všechny plány, které si předsevzala – a uvědomí si, že život, o kterém vždycky snila, si už nemůže v porovnání s budoucností představit

Skvělá knížka o nepříliš jednoduchém životě na pokraji společnosti a o tom, že někdy jsme prostě donuceni pro blaho svých blízkých udělat i věci, které bychom normálně neudělali a které nakonec nemusí být takové šlápnutí vedle, jak jsme si původně mysleli...

Musím se přiznat, že ačkoli tato kniha asi není určena pro lidi v mém věku, v tomto období plném stresu, zimy a špatné nálady  (ano, tuto recenzi jsem začala psát už před několika měsíci, i když díky současnému počasí to i tak docela sedí, ne?) , jsem prostě takovou knihu opravdu potřebovala a strašně jsem se na ni těšila. Navíc už odmalička jsem milovník jakýchkoli pohádek a přestože toto pohádka opravdu není, v mnohém ji ( např. tu o Popelce) připomíná...

Obálka
Ještě než se dostaneme k stručnému obsahu knihy, musím jaksepatří vychválit obálku. Obálka je opravdu nádherná, střídá se matná část s částí hladkou a to se mi vždycky moc líbilo.  Když jsem poprvé tuto obálku držela v ruce, asi 10 minut jsem ji jenom ,,ohmatávala´´ ze všech různých stran. A to že je obálka modrá, to tomu jen přidává na dokonalosti. Takže za obálku má u mě kniha jedničku z hvězdičkou. Opravdu, prostě paráda :-) !

Něco málo k ději

Tato kniha je o společnosti, která je rozdělena na kasty. A jak už to v takových společnostech bývá, dostat se z kasty, ve které jste se narodili bývá hodně těžké. Tyto věci navíc lidí psychicky deptají, tak že místy až ztrácejí chuť k životu, k boji. Proč by měl totiž člověk bojovat, když už je tento boj předem prohraný? Když ač člověk svou pílí a pracovitostí vyniká, stále pouze živoří a potýká se s nedostatkem peněz? Ano,i s tímto se potýká rodina naší hlavní hrdinky.

Američina rodina se totiž nachází v páté kastě. Tedy nejsou příliš bohatí, ale mají dostatek peněz na to, aby živořili a neumřeli hlady. A právě proto se Američina matka snaží přimět svou dceru, aby se zúčastnila soutěže o ruku Maxona, prince jejich země zvané Illea. Tisíce žen z možnosti byť jen účasti v této soutěži naprosto šílí a nemůže se dočkat až prince Maxona ( pokud se tedy dostanou do užšího okruhu kandidátek) uvidí na vlastní oči. To ale není případ naší hlavní hrdinky. Ta o účast v soutěži, a už vůbec ne o probojování do užšího okruhu kandidátek, či dokonce královskou korunku nebo srdce prince, vůbec nestojí. America je totiž zamilována do chlapce a příslušníka ještě o jednu vrstvu nižší kasty než je ona sama, který bydlí nedaleko ní. Problém je ale v tom, že pokud by se v budoucnu s Aspenem vzali, tak by America spadla za ním ještě o kastu níž než je teď, a to by její rodiče ( a hlavně její matka, která sní o tom, že se America dostane do vyšší kasty, nikdy nepřipustili). Právě proto aby udělala matce radost se  America do soutěže přihlásí, protože své účasti nepřikládá příliš velké naděje. Přece jen se do soutěže hlásí tisíce dívek a místo v hlavní soutěži získává pouze 35. Šance na ruku prince a královskou korunku je tedy minimální a ona tak  aspoň  potěší rodiče. :-) Jenže co když se America dostane do hlavní soutěže a jak se s účastí v soutěži vypořádá? A stane se nakonec královnou? :-)

Inspirace?
Nepřipomíná vám tato kniha nějakou jinou neméně slavnou knihou, která se těší obrovské oblibě a která je také zfilmována a viděly ji miliony lidí po celém  světě? Ano, myslím tím Hunger games. Místy se mi zdá, že jsou tyto knihy opravdu velmi podobné. Přece jen obě dívky se do soutěže dostaly jakoby omylem a obě pochází z nepříliš bohatých rodin. V Hunger games je akorát společnost dělená na kraje, v Selekci na kasty. Po příjezdu do centra veškerého dění v říši ( ať už v HG, nebo Selekci) následuje modní přehlídka.  Jedinou změnou je, že je Selekce méně morbidní, lidé zde neumírají, ale jsou úplně obyčejně posíláni domů... :-) Přesto si ale myslím, že ač je inspirace Hunger games velmi očividná, na obranu autorky musím říct, že přesto je tato kniha stále něčím nová a neokoukaná. Takže je jen na vás, zda vám tato inspirace vadí, nebo se s tím snadno smíříte...

Postavy

Z hlediska postav lze říci, že ačkoli nejsou příliš psychologicky propracovány a mě osobně chyběly i nějaké ty větší projevy emocí, které myslím k takovéto události docela patří, tak jsou podle mého názoru pečlivě zvoleny. V celém příběhu totiž můžeme nalézt opravdu velkou škálu různých charakterů od těch, kteří jsou velmi ohleduplní a snaží se za každou cenu působit mile, až po ty, které se nebojí jít ani přes mrtvoly, jen aby dosáhly svého. A to ke komu se přikloníte a kdo se stane vaší oblíbenou postavou už je pak na vás... :-)¨

Já sama musím říct, že jsem si oblíbila hlavně mužské postavy v této knize a to jak Maxona, tak Američina milého Aspena. Na Maxonovi se mi moc líbí to, jak je  sebejistý, ohleduplný a milý a hlavně VTIPNÝ. Naopak Aspen je velmi nejistý, přesto je to stejně jako Maxon obrovský gentleman, který by si rovněž lásku Americy zasloužil. A pro kterého z nich se America rozhodne? To už je opravdu jen na ni.

Samotná America taktéž nebyla špatná postava, spíše naopak, myslím že si dokáže získat  spoustu čtenářů. America je totiž svá, téměř nic ji nedokáže rozhodit, je vtipná a inteligentní a stojí si za svými názory. I zde vidím další podobnost s HG, protože stejně jako Katniss by pro svou rodinu udělala téměř cokoli, což se cení...:-)  Přesto bych jí dala jednu radu: ,, Už se konečně rozhodni co chceš! ´´, protože pokud tak neučiníš, tak se rázem stane půlka čtenářů plešatá, jak si bude rvát vlasy z hlavy... :-)

Závěr

Nyní bych už to asi shrnula. Přestože mám ráda knihy nabité akcí ( což mimochodem tato kniha moc nesplňuje), jedná se o knihu, ke které se možná ještě někdy vrátím. Jedná se o oddychovou literaturu,  a jak už tak u tohoto žánru bývá zvykem, je velmi předvídatelná, a proto si  myslím, že většina čtenářů už má nyní jasno, jak celá série skončí. Přesto je to kniha, kterou našim čtenářům doporučuji, protože člověk někdy opravdu nemá náladu nad ničím dlouze hloubat, ale spíše si chce číst a bavit se... :-) Takže si knihu klidně přečtěte a pak nám třeba dejte vědět v komentářích, jak se vám líbila :-)

Ukázka z knihy: Když nám ten dopis přišel do schránky, máma byla radostí bez sebe. Byla přesvědčená, že se tak vyřeší všechny naše problémy, že prostě zmizí. Její skvostný plán měl jediný háček, a to mě. Nebyla jsem vyloženě neposlušná dcera, ale v tomhle jsem se jí vzepřela. Nechtěla jsem patřit do královské rodiny. Nechtěla jsem být První. Nechtěla jsem se o to ani pokusit. Zavřela jsem se ve svém pokoji, jediném místě, kam nedolehlo brebentění celého domu, a snažila jsem se přijít na nějaký argument, kterým bych mámu zviklala. Měla jsem sice už celkem slušnou sbírku vlastních a upřímných názorů… jenže slyšet by nechtěla ani jeden z nich..

Hodnocení: 78%